miércoles, 4 de abril de 2018

ENTORN SOCIAL I TERRITORIAL


Continguts:

1.  Territori, societat i recursos comunitaris
1.1.  El món: continents, oceans i mars i principals països
1.2.  Europa: UE. Països de la UE
1.3.  Espanya: CCAA i províncies
1.4.  Catalunya: comarques i municipis de l’entorn proper
1.5.  Municipis: els barris i districtes (si escau)
1.6.  Medi social i cultural de l’entorn

2.    La societat:
2.1.  Volum, estructura i composició de la població de l’entorn
2.2.  Diferències i desigualtats socials en l’entorn més proper:
2.2.1.    Sexe/gènere
2.2.2.    Nivells de renda
2.2.3.    Immigració
2.2.4.    Diversitat lingüística i cultural
2.2.5.    Altres diferències.

3.1.  Evolució de les societats prehistòriques.
3.2.  El naixement de les ciutats.
3.3.  L’Europa medieval
3.4.  L’Europa de les monarquies absolutes.
3.5.  Les grans monarquies europees.
3.6.  La monarquia absoluta a Espanya.
3.7.  La colonització d’Amèrica.

4.    Les arrels del món actual (I):
4.1.  Antic règim i estat lliberal
4.2.  La societat industrial
5.    Les arrels del món actual (II):
5.1.  Els grans conflictes del segle XX
5.2.  Sistemes totalitaris i democràcia
5.3.  De la descolonització a la globalització

6.    Recursos comunitaris:
6.1.  Necessitats i drets: Drets Humans i drets bàsics de la població reconeguts per la Constitució i l’Estatut
6.2.  Principals institucions i entitats de l’entorn responsables dels serveis
6.3.  Mitjans i serveis d’informació públics a l’abast de la població: oficines d’informació, Internet i altres.
6.4.  Serveis bàsics: salut, educació, treball i lleure.
6.5.  Altres serveis i recursos.
7.    La ciutadania en una societat democràtica i intercultural
7.1.  Àmbits de socialització dels individus:
7.1.1.    Espais de convivència:família, centre formatiu,treball, carrer i altres
7.1.2.    Convencions i normes que regulen la convivència en els àmbits més propers
7.2.  Resolució de conflictes.
7.3.  Participació ciutadana:
7.3.1.    Valors cívics i democràtics
7.3.2.    Constitució de 1978 i Estatut de Catalunya
7.3.3.    Informació i opinió
7.4.  Òrgans i sistemes de participació democràtica a l’Espanya actual:
7.4.1.    Institucions democràtiques bàsiques a l’estat espanyol
7.4.2.    La participació electoral
7.4.3.    Altres formes de participació ciutadana.

8.    Reconeixement dels principals períodes artístics des de la Prehistòria fins al segle XIX
8.1.  Evolució històrica de l’art
8.1.1.    L’art a la prehistòria
8.1.2.    L’art a l’antiguitat
8.1.3.    L’art medieval: romànic i gòtic
8.1.4.    Les transformacions del renaixement
8.1.5.    Els grans mestres del barroc
8.2.  Pautes bàsiques per al comentari d’obres artístiques.

Historia del mon contemporani


Entorn social i territorial: Resultats d'aprenentatge i criteris d'avaluació.


1. Aplica, amb l’ajut de mapes, conceptes geogràfics bàsics, físics i polítics, relacionats amb l’orientació en l’espai. 

 

Criteris d’avaluació 

1.1 Identifica i localitza els continents i oceans i les principals unitats de relleu, rius i paisatges naturals del planeta, d’Espanya i de Catalunya, amb els seu biomes corresponents i el desenvolupament humà que possibiliten.  

1.2 Localitza en mapes l’entorn més proper: la ciutat o poble, la comarca i les principals capitals i pobles veïns. 

1.3 Identifica els territoris seguint criteris polítics.  


2. Aplica conceptes demogràfics bàsics per descriure els grups de població de l’entorn. 

 

Criteris d’avaluació 

2.1 Relaciona població, recursos naturals i econòmics i possibilitats de desenvolupament en el territori.

 2.2 Interpreta indicadors demogràfics bàsics (natalitat, mortalitat, saldo migratori) com a mitjà per analitzar diferents tendències demogràfiques actuals. 

2.3 Identifica les causes i conseqüències dels principals moviments migratoris. 


3. Analitza l’evolució de les diferents societats històriques des de la prehistòria fins les primeres transformacions industrials, identificant-ne les característiques principals. 

 

Criteris d’avaluació

 3.1 Identifica les condicions de vida, la capacitat d’adaptació a l’entorn, l’organització social i les creences religioses des de l’inici de la hominització fins el domini tècnic dels metalls.

3.2 Identifica les característiques de les societats antigues destacant la seva capacitat d’adaptació al medi, el desenvolupament urbà, i les seves elaboracions socials i polítiques.

3.3 Identifica els aspectes més importants de les societats prehistòriques i de l’edat antiga a la Península Ibèrica i territoris extrapeninsulars, destacant els que es van desenvolupar al territori català. 

3.4 Identifica les característiques de la societat medieval dins l’espai europeu.  

3.5 Identifica les característiques de l’època moderna a Europa (aspectes socials, polítics, ideològics), i els trets de l’expansió europea vers el continent americà. 

3.6 Relaciona els sistemes organitzatius i tecnològics propis del perfil professional del títol amb les diverses etapes històriques estudiades. 

3.7 Elabora instruments bàsics de recollida d’informació mitjançant estratègies de composició protocol·litzades, utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació. 3.8 Mostra comportaments relacionats amb el desenvolupament del propi esforç i el treball col·laboratiu. 

 




4. Identifica els elements de canvi i continuïtat de l’època contemporània. 


Criteris d’avaluació

 4.1 Reconeix les principals transformacions de l’estat lliberal respecte de l’Antic Règim. 

4.2 Relaciona la consolidació del sistema capitalista amb l’expansió colonial i valora les seves repercussions actuals. 

 

5. Reconeix els elements bàsics de l’ordre polític i social del segle XX, incidint en les desigualtats socials i els conflictes bèl·lics. 

 

Criteris d’avaluació

5.1 Compara els règims autoritaris i democràtics. Coneix aspectes del franquisme i de la transició democràtica a Catalunya i a Espanya. 

5.2 Aplica  els coneixements històrics a la comprensió i interpretació d’alguns dels problemes internacionals més destacats de l’actualitat, de d’una perspectiva global.


6. Coneix i respecta els referents culturals de la societat catalana i d’altres cultures per desenvolupar la tolerància, crear identitat col·lectiva i millorar la cohesió en el centre i en la comunitat local. 

 

Criteris d’avaluació

6.1 Descriu i compara els trets culturals propis i els d’altres col·lectius del seu entorn – especialment els dels seus companys – especificant les situacions de desigualtat i discriminatòries. 

6.2 Coneix i valora positivament la diversitat lingüística i cultural de Catalunya i d’Espanya i respecte els usos lingüístics de cada comunitat. 

6.3 Interpreta indicadors i se sensibilitza per les problemàtiques socials de l’entorn (en especial desigualtats socials i de gènere, i la situació que viuen determinats col·lectius en situació de risc). 

6.4 Reconeix les principals institucions catalanes i de l’estat  espanyol responsables de l’oferta de serveis per facilitar la localització de recursos. 

6.5 Coneix recursos comunitaris a l’abast de la població en general i, molt en especial, els adreçats al jovent. 

6.6 Reconeix els drets bàsics de la població reconeguts en la declaració de Drets Humans, en la Constitució espanyola i en l’Estatut català. 

6.7 Compleix els seus deures i fa ús dels drets que l’emparen, i sap reclamar i formular queixes de manera respectuosa mitjançant una conducta assertiva. 

6.8 Cerca mitjans d’informació dels serveis públics i localitza recursos i serveis de l’entorn proper. 


7.  Demostra actituds i comportaments d’acord amb els valors d’una societat plural democràtica (llibertat, igualtat, respecte als drets dels altres, tolerància, no discriminació, dignitat, responsabilitat, justícia i altres). 

 

Criteris d’avaluació 

7.1 Coneix les normes del centre formatiu i les compleix, tot valorant el diàleg i la negociació per arribar a acords, respectant les opinions divergents i defugint les actituds contraries als drets humans. 

7.2 Aplica els seus drets i deures en els àmbits familiar, educatiu i local i les convencions i normes bàsiques de convivència, i explicita aquells comportaments, propis o aliens, que desitjaria transformar. 

7.3 Identifica els òrgans de govern del municipi, de Catalunya i d’ Espanya i les grans institucions polítiques europees, el sistema democràtic de participació i els seus valors inherents. 

7.4 Coneix altres formes de participació política no convencional i les possibilitats de participació ciutadana en la seva comunitat. 

7.5 Coneix els òrgans i sistemes de participació social i política. 


8. Reconeix els principals períodes artístics des de l’origen de la humanitat fins l’aparició de les avantguardes, analitzant-ne les principals obres arquitectòniques, escultòriques i pictòriques i desenvolupant actituds i valors d’estimació envers el patrimoni artístic. 

 

Criteris d’avaluació 

8.1 Identifica les principals manifestacions artístiques de la Prehistòria.  

8.2 Identifica les principals característiques de les manifestacions artístiques de l’antiguitat.  8.3 Identifica les principals manifestacions artístiques de l’època medieval a Europa. 

8.4 Identifica les principals manifestacions artístiques de l`època moderna: renaixement i barroc. 

8.5 Identifica les principals manifestacions artístiques del segle XIX. 

8.6 Elabora instruments bàsics de recollida d’informació mitjançant estratègies de composició protocol·litzades, utilitzant les tecnologies de la informació i la comunicació.  

8.7 Mostra comportaments relacionats amb el desenvolupament del propi esforç i el treball col·laboratiu.  

 




No hay comentarios.:

Publicar un comentario

Movimiento obrero

  Linea del tiempo